Manglende kollektivtilbud tog/buss i Nordre Eidsvoll og omegnskommuner

Styret har i et par års tid jobbet med innspill om iverksetting av vedtak i Eidsvoll kommunes reguleringsplan fra 2010, dobbelt-spor Dovrebanen, Langset - Sørli, opprettelse av holdeplass Langset, for sør- og nordgående trafikkk, ved Langsetkrysset på E6.Vi har hatt kontakt med politikere på Stortinget mv, hatt befaring på holdeplass-området, med innlegg i EUB, osv.Stortinget sluttet seg bygging av holdeplassen i 2011, med iverksettelse når befolknings-grunnlaget ble stort nok.I samarbeid med lag og foreninger i 3 overlappende kommuner, og over 10 år etter vedtakene, mener vi at passasjermengden  nå er mer enn stort nok, for iverksetting av vedtaket. Holdeplassen er veldig ønsket av befolkningen.Samtidig må det opprettes kollektiv bussrute, i samarbeid med Innlandet fylkeskommune, på begge sider av Mjøsa sør.I fellesskap har vi sendt brev til Eidsvoll kommune, 18.7.23, om støtte til kravene og videreforsendelse til Samferdsels-departementet/ Jernbanedirektoratet og Viken (Akershus) fylkeskommune om iverksettelse av detaljplanlegging mv. for tog holdeplassen for sør- og nordgående trafikk, og opprettelse av ordinær kollektivbuss- tilbud til befolkningen, i disse tre kommuneområdene, og også som matebuss til/fra togholdeplassen.Busstilbudet (Vy)fra Hemsedal via Fagernes til Otta, med overgang til tog, eller videre med buss, til bl.a Langsetkrysset, jfr. overfor, kan stå som eksempel på et godt totalplanlagt kollektiv-tilbud, med samme formål som vi ønsker; kombinere tog/buss/evt. bil i et felles opplegg. Et godt miljøprosjekt, og bra for landsbygda, som er vesentlig annerledes bygd, enn folketette byområder, hvor det kan kreves gang/sykkelavstand fra bopel til kollektivtilbud. Nå er nok nok.